EN
A
A
A

Czy gry komputerowe są grami?

12 czerwca 2017

Odpowiedzi na to pytanie szukaliśmy razem z Pawłem Schreiberem, krytykiem teatralnym i groznawcą z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.

Podczas spotkania skupiliśmy się na produkcjach granicznych, które zarówno przez graczy, jak i przez twórców coraz rzadziej traktowane są jako czyste gatunkowo gry komputerowe. Przyjrzeliśmy się bliżej przykładom takich produkcji (między innymi Dear Esther oraz The Graveyard) oraz dyskusjom, które towarzyszyły ich premierze.

Następnie Paweł Schreiber przybliżył teoretyczne ramy, w które próbowano wpisać dyskusję o statusie gier komputerowych. Słuchacze i słuchaczki poznali kategorię notgames (więcej na ten temat tutaj oraz tutaj) i odpowiadającą jej twórczość duetu Tale of Tales, studia thatgamecompany czy firmy The Chinese Room. Kolejnym krokiem było przyjrzenie się wykorzystywanym w game studies definicjom gier i wyłuskanie z nich elementów, które różnego rodzaju gry mogą zawierać, lub które pojawiają się właściwie tylko w dziełach granicznych (na podstawie prac Jespera Juula).

Rozważania te miały pomóc w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie, czy i na ile uzasadnione jest posługiwanie się kategorią gier w kontekście wszystkich gier komputerowych, a także czy i w jaki sposób możliwe byłoby jej zastąpienie. Zachęcamy do obejrzenia nagrania wykładu:

Wydarzenie odbyło się w ramach cyklu wykładów otwartych Poza interfejsem: informatyka i humanistyka, organizowanego przez Laboratorium Cyfrowe Humanistyki UW.