EN
A
A
A

To nie bug, to feature!

20 grudnia 2017

O tym, jak elementy techniczne gry określają świadomość gracza opowiadał Jacek Wesołowski podczas ostatniego wykładu z cyklu „Poza interfejsem".

Jacek Wesołowski jest programistą i projektantem gier o wieloletnim doświadczeniu. Pracował nad grami o budżetach od kilku tysięcy złotych do kilkunastu milionów dolarów, w zespołach liczących od dwóch do stu osób. Jest także autorem podręcznika dla autorów gier Inżynieria gier. Level design dla początkujących. Kiedy zastanawialiśmy się więc, w jaki sposób kontynuować zapoczątkowany w poprzednim semestrze wątek game studies, pomyśleliśmy, że warto by zwrócić się do praktyka, który mógłby przedstawić proces tworzenia gry „od kuchni”. Poprosiliśmy więc Jacka o przygotowanie wykładu poświęconego temu, jak elementy techniczne gier wideo wpływają na doświadczenie gracza.

Badacze i badaczki podkreślają specyfikę konstrukcji gier komputerowych, która odróżnia je od innych tekstów kultury. Niezwykle ważna jest w nich stała relacja z odbiorcą utworu (czyli, rzecz jasna, graczem), który albo ma decydujący wpływ na wydarzenia przedstawione na ekranie, albo przynajmniej powinien być o takim wpływie przekonany. Kolejną ważną cechą wyróżniającą gry jest bardzo swoiście interpretowany realizm, który według Wesołowskiego powinien być rozumiany raczej jako ogólne poczucie realizmu, wcale nie odpowiadające rzeczywistości w skali 1:1.

Podczas wykładu prześledziliśmy czynniki, które decydują o sposobie konstruowania gier komputerowych, ważnym wątkiem okazała się także historia rozwoju interfejsów i zmieniający się sposób grania. Nagranie całego wykładu jest już dostępne na naszym kanale na YouTube, zachęcamy do oglądania:

Wydarzenie odbyło się w ramach cyklu wykładów otwartych „Poza interfejsem: informatyka i humanistyka”, organizowanego przez Laboratorium Cyfrowe Humanistyki UW.