EN
A
A
A

Zbieracze, amatorskie kolekcje i autoarchiwistyka. O badaniu „zbiorów rozproszonych”

Prowadzący: dr hab. Dariusz Brzostek, prof. UMK
Liczebność grup: Wstęp na wykład nie wymaga wcześniejszej rejestracji. Sala ma jednak ograniczoną liczbę miejsc, warto więc przyjść trochę wcześniej.
Termin: 19 lutego 2018 (poniedziałek), 18.00 - 19.30


Miejsce: Wydział Neofilologii, ul. Dobra 55, aula 1.007, I piętro

Tematem wykładu staną się problemy metodologiczne i poznawcze związane z badaniem kolekcji funkcjonujących w postaci „nie-zbiorów” lub „zbiorów rozproszonych” – zgromadzonych przez amatorów, dyletantów lub osoby nie posiadające wiedzy eksperckiej w dziedzinie zebranych materiałów. Dotyczy to szczególnie zbiorów druków ulotnych, materiałów nietrwałych lub „nieistotnych” – czyli tych o trudnej do ustalenia wartości dokumentalnej (ulotek, amatorskich nagrań audio i video, świadectw aktywności fanowskiej etc.), a także praktyk autoarchiwistycznych twórców nieprofesjonalnych lub zbieraczy osobliwości. Kontekstem dla tych rozważań będą cyberkultura oraz internet jako obszar amatorskich praktyk kolekcjonerskich i archiwistycznych.

Dariusz Brzostek – dr hab., prof. UMK, teoretyk literatury, kulturoznawca (Katedra Kulturoznawstwa UMK). Interesuje się antropologią kulturową – szczególnie audioantropologią (sound studies), twórczością Stanisława Lema, psychoanalizą Jacquesa Lacana, poezją dźwiękową, muzyką elektroniczną i improwizowaną, horrorem i fantastyką naukową. Uczestniczył w nagraniu i produkcji kilkunastu albumów muzycznych (m.in. z grupami HATI i Molok Mun). Realizował nagrania terenowe w Polsce, Francji, Portugalii, Chinach i Maroku, koncertował w Polsce, Irlandii i Wielkiej Brytanii. Uczestnik projektów badawczych Towards a Global History of Music, (University of Oxford, 2016-2017) oraz Reggae Research Network (King’s College, 2017). Autor monografii: Literatura i nierozum. Antropologia fantastyki grozy (Toruń 2009) oraz Nasłuchiwanie hałasu. Audioantropologia między ekspresją a doświadczeniem (Toruń 2014). Współredagował (z Andrzejem Stoffem) tom Polska literatura fantastyczna. Interpretacje (Toruń 2005) oraz (z Aldoną Kobus i Miłoszem Markockim) monografię Potworna wiedza. Horror w badaniach kulturowych (Toruń 2016). Obecnie przygotowuje książkę: Wola nie-wiedzy. Horror postmodernistyczny czy groza ponowoczesności?.

Wydarzenie jest częścią cyklu wykładów otwartych „Poza interfejsem: informatyka i humanistyka”, organizowanego przez Laboratorium Cyfrowe Humanistyki UW. Podczas kolejnych spotkań zaproszeni specjaliści i specjalistki przedstawią różne aspekty humanistycznej refleksji na temat oprogramowania, technologii i cyfrowości. Sprawdzimy, co kryje się za nieprzejrzystymi interfejsami, jak algorytmy wpływają na nasze myślenie o kulturze i jak używane oprogramowanie formatuje nasz sposób pisania i tworzenia narracji. Zobaczymy, jak wiele wspólnego ma kod z twórczością artystyczną i i zastanowimy się nad etycznym wymiarem postępującej automatyzacji.

Na wykłady zapraszamy wszystkich zainteresowanych krytyczną analizą kultury cyfrowej – zarówno osoby nie posiadające doświadczenia w pracy z kodem, jak i programistów, którzy chcieliby spojrzeć na swoją pracę z nieco innej perspektywy.

Subskrybuj newsletter aby być na bieżąco z ofertą wykładów i warsztatów LaCH UW.