EN
A
A
A

To nie bug, to feature! Czyli jak elementy techniczne gry określają świadomość gracza

Prowadzący: Jacek Wesołowski
Liczebność grup: Wstęp na wykład nie wymaga wcześniejszej rejestracji. Sala ma jednak ograniczoną liczbę miejsc, warto więc przyjść trochę wcześniej.
Termin: 11 grudnia 2017 (poniedziałek) 18.00 - 19.30


Miejsce: Wydział Neofilologii, ul. Dobra 55, aula 1.007

Gry akcji wpychają graczowi przeciwników pod celownik. Układ planszy uwzględnia to, czy gracz steruje myszą czy padem. W grach strategicznych komputer podlega innym regułom niż gracz, ale autorzy starają się, by nie było tego widać. Gry fabularne często udają, że oferują nam wybór, choć w rzeczywistości nasze działania mają charakter kosmetyczny.

Podczas spotkania przyjrzymy się, jak gry zaburzają obraz rzeczywistości po to, by ją oswoić. Poznamy kilka przykładowych sposobów maskowania ograniczeń technicznych sprzętu. Ograniczeniom podlega także sam gracz, więc porozmawiamy o sposobach na kompensowanie ich tak, by nie zorientował się, że dajemy mu fory. Odkryjemy też, że to wszystko dla naszego dobra.

Jacek Wesołowski jest projektantem gier komputerowych o wszechstronnym doświadczeniu i zainteresowaniach. W zawodzie od 2006 roku. Pracował nad grami o budżetach od kilku tysięcy złotych do kilkunastu milionów dolarów, w zespołach liczących od dwóch do stu osób. Autor lektury wstępnej dla autorów Inżynieria gier. Level design dla początkujących.

Wydarzenie jest częścią cyklu wykładów otwartych “Poza interfejsem: informatyka i humanistyka”, organizowanego przez Laboratorium Cyfrowe Humanistyki UW. Podczas kolejnych spotkań zaproszeni specjaliści i specjalistki przedstawią różne aspekty humanistycznej refleksji na temat oprogramowania, technologii i cyfrowości. Sprawdzimy, co kryje się za nieprzejrzystymi interfejsami, jak algorytmy wpływają na nasze myślenie o kulturze i jak używane oprogramowanie formatuje nasz sposób pisania i tworzenia narracji. Zobaczymy, jak wiele wspólnego ma kod z twórczością artystyczną i i zastanowimy się nad etycznym wymiarem postępującej automatyzacji.

Na wykłady zapraszamy wszystkich zainteresowanych krytyczną analizą kultury cyfrowej – zarówno osoby nie posiadające doświadczenia w pracy z kodem, jak i programistów, którzy chcieliby spojrzeć na swoją pracę z nieco innej perspektywy.

Subskrybuj newsletter aby być na bieżąco z ofertą wykładów i warsztatów LaCH UW.