EN
A
A
A

Literatura elektroniczna. Platformy. Eksperymenty

Prowadz膮cy: dr Piotr Marecki
Liczebno艣膰 grup: Wst臋p na wyk艂ad nie wymaga wcze艣niejszej rejestracji. Sala ma jednak ograniczon膮 liczb臋 miejsc, warto wi臋c przyj艣膰 troch臋 wcze艣niej.
Termin: 21 marca 2018 (艣roda), 18.00 - 19.30


Miejsce: Wydzia艂 Neofilologii, ul. Dobra 55, aula 1.007, I pi臋tro

W trakcie wyk艂adu om贸wione zostan膮 wsp贸艂czesne polskie eksperymenty literackie. Zaprezentowane zostan膮 nowe formy praktyk pisarskich: od u偶ywania algorytm贸w, poprzez wykorzystanie poetyki bazy danych, gatunki eksploruj膮ce internet rzeczy czy crowdsourcing. Przedstawione zostan膮 tak偶e strategie wytwarzania wsp贸艂czesnych eksperymentalnych dzie艂 literackich, kt贸re nierzadko powstaj膮 w kontek艣cie akademii (np. w laboratoriach humanistycznych) i bliskie s膮 projektom badawczym. Szczeg贸lna uwaga zostanie zwr贸cona na materialne platformy, na kt贸rych wytwarzane s膮 dzie艂a cyfrowe, w tym retro komputery, kt贸re cechuj膮 si臋 du偶ymi ograniczeniami technicznymi. Podczas wyk艂adu om贸wione zostan膮 m.in. dwa utwory z 2018 roku powsta艂e na 8-bitowych komputerach, kt贸re 鈥 obok szeregu innych platform popularnych w latach 80. i 90. – znajduj膮 si臋 w kolekcji UBU labu na Uniwersytecie Jagiello艅skim. B臋d膮 to gra tekstowa 鈥濱n nihilum reverteris” zrealizowana na ZX Spectrum oraz generator tekstu 鈥濺obbo. Solucja鈥 na ma艂e Atari. Platform studies oraz archeologia medi贸w to metodologie, kt贸re pozwol膮 ukontekstowi膰 omawiane zjawiska i dzie艂a.

Piotr Marecki 鈥 kulturoznawca i redaktor, wydawca, producent i wytw贸rca utwor贸w cyfrowych. Pracuje jako adiunkt w Instytucie Kultury Uniwersytetu Jagiello艅skiego. Wsp贸艂tw贸rca i wsp贸艂szef Korporacji Ha!art. Postdok na Massachusetts Institute of Technology (2013-14), by艂 tak偶e profesorem wizytuj膮cym w Media Archeology Lab na Uniwersytecie Colorado w Boulder (USA), na Uniwersytecie w Rochester (USA), Uniwersytecie w Bergen (Norwegia) oraz w Smolny College w Sankt Petersburgu (Rosja). Wsp贸lnie z autorami i autorkami z kilku kraj贸w opublikowa艂 ostatnio tomik literatury generatywnej 2X6 (Les Figues Press, Los Angeles 2016). Wyda艂 tak偶e 鈥濿iersze za sto dolar贸w鈥 (2017) oraz 鈥濻ezon grzewczy鈥 (2018). Obecnie pracuje nad ksi膮偶k膮 o gatunkach cyfrowych oraz monografi膮 komputera ZX Spectrum (wsp贸lnie z demoscenerami Yerzmyeyem i Hellbojem). W ramach projektu 鈥濼w贸rcze programowanie鈥 realizowanego ze 艣rodk贸w NPRH by艂 inicjatorem i wsp贸艂tw贸rc膮 UBU lab na UJ. Mieszka w Krakowie.

Wydarzenie jest cz臋艣ci膮 cyklu wyk艂ad贸w otwartych 鈥濸oza interfejsem: informatyka i humanistyka”, organizowanego przez Laboratorium Cyfrowe Humanistyki UW. Podczas kolejnych spotka艅 zaproszeni specjali艣ci i specjalistki przedstawi膮 r贸偶ne aspekty humanistycznej refleksji na temat oprogramowania, technologii i cyfrowo艣ci. Sprawdzimy, co kryje si臋 za nieprzejrzystymi interfejsami, jak algorytmy wp艂ywaj膮 na nasze my艣lenie o kulturze i jak u偶ywane oprogramowanie formatuje nasz spos贸b pisania i tworzenia narracji. Zobaczymy, jak wiele wsp贸lnego ma kod z tw贸rczo艣ci膮 artystyczn膮 i i zastanowimy si臋 nad etycznym wymiarem post臋puj膮cej automatyzacji.

Na wyk艂ady zapraszamy wszystkich zainteresowanych krytyczn膮 analiz膮 kultury cyfrowej – zar贸wno osoby nie posiadaj膮ce do艣wiadczenia w pracy z kodem, jak i programist贸w, kt贸rzy chcieliby spojrze膰 na swoj膮 prac臋 z nieco innej perspektywy.

Subskrybuj newsletter aby by膰 na bie偶膮co z ofert膮 wyk艂ad贸w i warsztat贸w LaCH UW.